Ομιλία κ. Δημήτρη Αβραμόπουλου - Αντιπροέδρου Νέας Δημοκρατίας


Κυρίες και κύριοι,

Με ξεχωριστή χαρά βρίσκομαι σήμερα στη Θεσσαλονίκη, μεταφέροντάς σας το θερμό χαιρετισμό και τα συγχαρητήρια του Προέδρου της Παράταξής μας Αντώνη Σαμαρά, για την πρωτοβουλία σας να διοργανώσετε αυτήν την τόσο σημαντική εκδήλωση για την τουριστική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης.

 Ιδιαίτερα, θέλω να συγχαρώ την Τομεάρχη Τουρισμού της Νέας Δημοκρατίας κ. Όλγα Κεφαλογιάννη και τον Αναπληρωτή Γραμματέα Παραγωγικών Τομέων κ. Στράτο Σιμόπουλο.

Η κεντρική ιδέα της πρότασης, που σήμερα παρουσιάζεται, έρχεται να καλύψει ένα κενό, αφού σαν σκοπό της έχει, να καθιερωθεί η Θεσσαλονίκη, ως αναγνωρίσιμος και ελκυστικός τουριστικός προορισμός για τους ξένους αλλά και για τους Έλληνες επισκέπτες. Αποβλέπει δε, στο να αποκτήσει η πόλη «ηλεκτρονική υπογραφή».

Με άλλα λόγια, να ενισχυθεί το brand name της, δηλαδή η ταυτότητά της.

Μια πρόταση, που όμως, θέλει τη συμμετοχή των φορέων της πόλης, ώστε το πολυμεσικό portal  της Θεσσαλονίκης, σε συνδυασμό με την κοινωνική δικτύωση, να λειτουργήσει, ως σύστημα κοινής έκφρασης και προβολής.

Σε λίγο, θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε ολοκληρωμένη την πρόταση από τον κ. Σιμόπουλο.

Να σημειώσουμε, ότι η ανάπτυξη και η πρόοδος μιας τοπικής κοινωνίας, πολλώ δε μάλλον, ενός μητροπολιτικού συγκροτήματος, όπως η Θεσσαλονίκη, εξαρτάται από τις πολιτικές πρωτοβουλίες, που αναπτύσσονται σε τοπικό επίπεδο.

Και τούτο, γιατί η οικονομία, η ανταγωνιστικότητα, η ανάπτυξη, η προστασία του περιβάλλοντος και η πολιτιστική προβολή μιας πόλης, έχουν άλλο νόημα και αξία στη συνείδηση της τοπικής κοινωνίας και συμβάλλουν στη διαμόρφωση του πλαισίου για μια πιο στοχευμένη στρατηγική για τον τουρισμό, εμπνέοντας και κινητοποιώντας τις δυνάμεις του τόπου.


Φίλες και φίλοι,

       Με την σημαντική πρωτοβουλία της Νέας Δημοκρατίας, ανοίγει ο δρόμος, για να πάρει η Θεσσαλονίκη το μέλλον στα χέρια της. Και αυτό, σε μια περίοδο γενικευμένης ύφεσης, της χειρότερης που έχει βιώσει η χώρα μας μεταπολεμικά.

Σε αυτήν την συγκυρία, η Θεσσαλονίκη επιλέγει να «τραβήξει» μπροστά, όπως υποδηλώνει και το λογότυπο αυτής της πρωτοβουλίας.

         Να μην επιτρέψει να τη φρενάρει η δυσμενής συγκυρία και να αξιοποιήσει, με έξυπνο πλέον τρόπο και στρατηγική, τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, που μπορούν να την κάνουν σταθερό τουριστικό προορισμό για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Και η πρωτοβουλία αυτή, έχει ως βάση της, τις πραγματικές δυνατότητες ανάπτυξης της περιοχής αλλά και της χώρας μας, που σε μεγάλο βαθμό είναι ακόμα αναξιοποίητες, γιατί τα πρότυπα που μας κληροδοτήθηκαν από το παρελθόν, ξεπεράστηκαν από τους καιρούς, ενώ απεδείχθησαν κατώτερα των πραγματικών μας δυνατοτήτων.

Θυμάμαι ακόμα, τα όσα είχα πει στη Θεσσαλονίκη, όταν έπαιρνα την πρωτοβουλία να ανοίξει γραφείο του ΕΟΤ στην πόλη, πριν από έξι χρόνια.

Βλέπαμε τότε μπροστά και μακριά.

Και οραματιζόμαστε μια Θεσσαλονίκη, που θα επικαιροποιούσε τις ιστορικές της αξίες.

Θα ανεδείκνυε και θα πρόβαλλε την ποιότητα του ευρύτερου περιβάλλοντός της και τον πολιτισμό της.

Θα ανανέωνε τις υποδομές της.

Θα αποκτούσε τουριστική ταυτότητα, με χαρακτηριστικά την ποιότητα των υπηρεσιών, την αυθεντικότητα, την απλότητα, τις πολιτισμικές της αξίες.



Ως κυβέρνηση δε, δύο χρόνια πριν ακόμα ιδρυθεί το γραφείο στη Θεσσαλονίκη, όταν βάζαμε τα θεμέλια για το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, του προσδίδαμε, από την πρώτη κιόλας στιγμή, αναπτυξιακό χαρακτήρα.

Γιατί ο τουρισμός για τη χώρα μας είναι δύναμη ανάπτυξης, παραγωγικό κεφάλαιο, μέσο πολιτιστικής ανάδειξης και επιβεβαίωσης, εργαλείο εξωτερικής πολιτικής, προβολής και διαφήμισης της χώρας μας.

Πετύχαμε να καταστήσουμε συνείδηση σε όλους, ότι ο Τουρισμός είναι κορυφαία εθνική προτεραιότητα.

         Ιδιαίτερα σήμερα, η ζοφερή οικονομική συγκυρία, μπορεί να μετατραπεί με όραμα, σχέδιο, στοχευμένες πολιτικές, έμπνευση και μεθοδικότητα, σε δυνατότητα και ευκαιρία ενίσχυσης του ελληνικού τουρισμού και αντίστροφα, μέσω του τουρισμού, να ενισχυθεί η αδύναμη ελληνική οικονομία.

Και η Θεσσαλονίκη σήμερα πρωτοπορεί.

Βγαίνει πρώτη μπροστά, με θέσεις και προτάσεις για την τουριστική της ανάπτυξη, δείχνοντας το δρόμο για παρόμοιες πρωτοβουλίες και σε άλλες περιοχές της χώρας, όπου τοπικές κοινωνίες μπορούν να ανοίξουν δρόμους αισιοδοξίας και ελπίδας.

Αυτές οι δύο έννοιες είναι ταυτισμένες με την πολιτική της Νέας Δημοκρατίας. 

Θέλουμε να εμπνεύσουμε τις παραγωγικές δυνάμεις του τόπου, να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη τους, να συνεργαστούμε και να χαράξουμε πολιτικές εξόδου από την κρίση.

Στεκόμαστε στο πλευρό των φορέων του ελληνικού τουρισμού που, για πολλές δεκαετίες, δίνουν τη δική τους μάχη για την τουριστική ανάπτυξη της χώρας και τους διαβεβαιώνουμε, ότι αυτό που ξεκίνησε το 2004, θα συνεχιστεί και στο μέλλον. 

Γιατί αν καταφέραμε, τα χρόνια εκείνα, τη «χρυσή εποχή» για τον ελληνικό τουρισμό, να δώσουμε μια δυναμική εκκίνηση, αυτό οφείλεται στη συνεργασία, την καλόπιστη συνεννόηση, τη σύμπραξη, την ενότητα και τη συναντίληψη, που τελικά καλλιεργήσαμε στις σχέσεις ανάμεσα στην πολιτεία και τους φορείς του ελληνικού τουρισμού.

Πιστέψαμε στο σκοπό και μαζί πετύχαμε πολλά.

Πετύχαμε γιατί συνεννοηθήκαμε – δύσκολο πράγμα στην Ελλάδα, αλλά τα καταφέραμε – και αυτό μέσα σε πνεύμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης.

 Σας υπενθυμίζω τη θεαματική αύξηση των τουριστικών αφίξεων και εσόδων το 2005, που κορυφώθηκε το 2006, αποτέλεσμα στοχευμένων δράσεων και αποτελεσματικών πολιτικών, που αναδείκνυαν και αξιοποιούσαν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας.

Ας θυμηθούμε ότι την εποχή εκείνη, τη διετία 2004-2005, ο τουρισμός, κατά τρόπο παράδοξο και ανεξήγητο, δεν είχε διασυνδεθεί, όπως έγινε σε άλλες χώρες, με τους Ολυμπιακούς Αγώνες, με αποτέλεσμα να έχουμε επισκέπτες επαγγελματίες των αγώνων, αθλητές, θεατές των αγώνων και όχι επισκέπτες για τουρισμό.

Σαν κάτι να τους είχε αποθαρρύνει ή ακόμα και φοβίσει.

 Θυμηθείτε την επικαιρότητα γύρω από ζητήματα ασφάλειας πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Ήταν ένα λάθος, που έπρεπε να θεραπεύσουμε.

Και αυτό, έγινε άμεσα, στοχευμένα και κυρίως αποτελεσματικά.

Ακόμη και τώρα, το κεντρικό μήνυμα της εποχής εκείνης «Live your myth in Greece», ηχεί στο χώρο του παγκόσμιου τουρισμού.

Απορώ γιατί δεν το συνεχίσαμε. Ένα ακόμα δείγμα της αποσπασματικότητας και της προχειρότητας, που συνοδεύει την ελληνική τουριστική πολιτική.

Παρόλα αυτά, τα δεδομένα και οι προβλέψεις ανετράπησαν. Ο στόχος επετεύχθη.

Σήμερα ο ελληνικός τουρισμός δοκιμάζεται και πάλι από πολιτικές, πρόχειρα υιοθετημένες, που τον γυρνάνε πίσω σε αντιλήψεις και νοοτροπίες που έχουν πλέον ξεπεραστεί.

Σαν να μην αντιλαμβάνεται η κυβέρνηση τις μεγάλες αλλαγές, που έχουν συντελεστεί στον κόσμο ολόκληρο, οι οποίες έχουν δώσει στον τουρισμό ένα διαφορετικό περιεχόμενο και άλλες δυνατότητες.

Σαν να μην αντιλαμβάνεται, ότι ο τουρισμός είναι ίσως η μόνη σταθερά της ελληνικής οικονομίας.

Έσφαλε η κυβέρνηση, που κατήργησε το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης και υποβάθμισε τη σημασία του.

Εμείς δεσμευόμαστε για την επανασύστασή του. Ο ελληνικός τουρισμός χρειάζεται το στρατηγείο του.

Ωστόσο, είναι αλήθεια ότι υπάρχουν προβλήματα.

Προβλήματα με το φορολογικό σύστημα και τις συνεχείς αυξήσεις στη φορολόγηση με αντίθετα από τα επιδιωκόμενα από την Κυβέρνηση αποτελέσματα, όσον αφορά τα έσοδα.

Προβλήματα από τις συνεχείς απεργίες σε συναφείς κλάδους, όπως αυτός των μεταφορών.

Προβλήματα που προκύπτουν από τις ρυθμίσεις για το άνοιγμα των επαγγελμάτων, με ταυτόχρονη διασφάλιση παροχής ποιοτικών υπηρεσιών.

Προβλήματα με τα ωράρια λειτουργίας μουσείων,  ιστορικών και αρχαιολογικών χώρων, που δυσχεραίνουν το έργο και τη λειτουργία των παραγόντων του ελληνικού τουρισμού.

Και επειδή πολύ συζήτηση γίνεται για τα city break, αναρωτιέται κανείς, πώς μπορεί να εφαρμοστεί αυτό το πρόγραμμα, χωρίς μουσεία, χωρίς ανοιχτά μαγαζιά;

Προβλήματα επίσης, με τη διάθεση κοινοτικών πόρων, μέσω του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς, για την αναβάθμιση των υποδομών και υπηρεσιών και τη διείσδυση της καινοτομίας και της τεχνολογίας.

Στη σημερινή κρίσιμη συγκυρία, ο τομέας του τουρισμού έρχεται να λειτουργήσει ακόμη περισσότερο, ως μοχλός ανασυγκρότησης αλλά και στήριξης της ελληνικής οικονομίας, με καθαρά αναπτυξιακά χαρακτηριστικά.

Για μας, στη Νέα Δημοκρατία, τα πράγματα είναι ξεκάθαρα.

Αυτό πρέπει να είναι και το ζητούμενο συνολικά για όλες τις πολιτικές δυνάμεις.

Να συγκροτήσουμε κάποτε, να καταρτίσουμε μια εθνική στρατηγική για τον Τουρισμό.

Ας μην γελιόμαστε. Είναι μια πραγματικότητα που πρέπει κάποτε να αντιληφθούμε.

Μόνο ο τουρισμός μπορεί να φέρει εισόδημα και συνάλλαγμα την περίοδο αυτή.

Όλα τα άλλα έχουν πάρει την κατιούσα. Και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει, μέχρι πότε θα ισχύει αυτό.

 Εν μέσω της χειρότερης ύφεσης που αντιμετωπίζει η χώρα μας, από το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο τουρισμός, ακόμη και σε αυτό το άκρως αρνητικό οικονομικό περιβάλλον, αυξάνει έσοδα και δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας, την ίδια ώρα που η ανεργία σε όλους τους άλλους τομείς καλπάζει.

Και όλα δείχνουν, ότι, εκτός απροόπτου, και χάρις στις πολιτικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, οι δείκτες του ελληνικού τουρισμού γι΄ αυτόν το χρόνο, θα είναι καλοί.

Φίλες και φίλοι,

Πολύς λόγος γίνεται τον τελευταίο καιρό για την εξοικονόμηση δημόσιων πόρων.

Αυτό είναι σωστό, μόνο που δεν ισχύει για τον τουρισμό, ο οποίος είναι ένας παραγωγικός τομέας και όσες περισσότερο επενδύσεις, τόσα περισσότερα πολλαπλασιαστικά έσοδα έχεις.

Έχεις έσοδα, προσφέρεις απασχόληση, δυναμώνεις το κύρος και την αξιοπιστία της χώρας.

Η Ελλάδα είναι σταθερή αξία, παρά τα όσα λέγονται ή γράφονται κατά καιρούς.

Ένας διαρκής επιθυμητός προορισμός.

Ακόμη και η δυσμενής εικόνα της χώρας τον τελευταίο χρόνο, λόγω της οικονομικής κρίσεως, μπορεί έξυπνα να μετατραπεί σε κίνητρο για την προσέλκυση επισκεπτών, σε πολιτική ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητάς μας.

Ηχεί ίσως παράδοξο και αντιφατικό, αλλά μπορεί να επενεργήσει θετικά στην ψυχολογία της τουριστικής αγοράς.

Με καινούργιες όμως ιδέες και φαντασία, να προβληθεί η χώρα μας, ως προορισμός, οικονομικός και ποιοτικός.

Με έξυπνο τρόπο να μετατρέψουμε την αδυναμία της οικονομίας, σε πλεονέκτημα για τον τουρισμό, πάντοτε κρατώντας την ισορροπία ανάμεσα στις δύο αυτές έννοιες.

Μπορούμε να το πετύχουμε με την ανάδειξη νέων τουριστικών προτάσεων και εναλλακτικών μορφών τουρισμού, που η κυβέρνησή μας ανέδειξε αλλά και μέσα από μια συγκροτημένη εθνική στρατηγική για τον ελληνικό τουρισμό, με θεσμική στήριξη των εναλλακτικών μορφών (θεραπευτικός, ιατρικός, ιαματικός τουρισμός) και όχι απλά με εξαγγελίες χωρίς αντίκρισμα.

Με θεσμική και ουσιαστική ενίσχυση του συνεδριακού τουρισμού και ειδικών μορφών τουρισμού.

Αλλά τουριστική πολιτική, χωρίς τον τουρισμό πόλης, είναι ανεπαρκής.
                 
                  Και οι προτάσεις που σήμερα κατατίθενται, έρχονται να καλύψουν αυτό το κενό και να ανοίξουν δρόμους συνεργασίας και συνεννόησης, ανάμεσα σε όλους τους φορείς ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης, μπροστά στον κοινό σκοπό.

         Περιφέρεια, Δήμοι, Τουριστικοί Φορείς, Επιμελητήρια, Ακαδημαϊκή Κοινότητα, Εθελοντικό Κίνημα, συγκλίνουν σε μία κοινή, προς τα έξω, έκφραση ταυτότητας της πόλης.

         Η Θεσσαλονίκη, πρώτη Μητρόπολη της χώρας, που ανοίγει το δρόμο για ενιαία στρατηγική, δίνοντας τέλος στην αποσπασματικότητα και την προχειρότητα.

         Χρησιμοποιεί τις νέες τεχνολογίες και απευθύνεται σε ολόκληρο τον κόσμο.

         Προβάλλει τον πολιτισμό της.

Ενισχύει την ανταγωνιστικότητά της.

Αξιοποιεί τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα.
Ενώνει τις δυνάμεις της και αρνείται την απαισιόδοξη και μίζερη υποταγή της στην οικονομική κρίση.

Φίλες και φίλοι,

Η Νέα Δημοκρατία στέλνει μήνυμα ελπίδας και αισιοδοξίας.

         Η Παράταξή μας, παίρνει πρωτοβουλίες για τη Θεσσαλονίκη, για την Ελλάδα.

Χθες, στην Αθήνα, ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Αντώνης Σαμαράς, έδωσε τις κατευθύνσεις για την κατάρτιση του προγράμματός μας.

Ενός προγράμματος αξιόπιστου, ρεαλιστικού, εφαρμόσιμου.

Ενός προγράμματος, που θα ανταποκρίνεται στις δυνατότητες αλλά και στις ανάγκες του τόπου μας, που θα βγάλει την Ελλάδα από την κρίση και θα την βάλει και πάλι σε τροχιά ανάπτυξης και προόδου.

Σε αυτό το πρόγραμμα, ξεχωριστή θέση έχει η τουριστική ανάπτυξη και για την κατάρτισή του, καθοριστικό ρόλο και λόγο, θα έχουν οι θεσμικοί μας συνομιλητές, που είναι οι παράγοντες του ελληνικού τουρισμού.

         Η Νέα Δημοκρατία ανοίγει την πόρτα εξόδου από την κρίση και με αυτογνωσία, υπευθυνότητα και σύγχρονο πνεύμα, προαναγγέλλει μια καλύτερη εποχή για την ελληνική κοινωνία και την πατρίδα μας.

         Και η Θεσσαλονίκη, με την αξιοσύνη, την έμπνευση, τη δημιουργικότητα, τις ιδέες των δικών της ανθρώπων, ανταποκρίνεται, κάνοντας σήμερα, με την πρότασή της για τη νέα και σύγχρονη τουριστική της ταυτότητα, μια δυναμική κίνηση προς τα εμπρός.