Ομιλία κ. Όλγας Κεφαλογιάννη Βουλευτή, Τομεάρχη Πολιτικής Ευθύνης Τουρισμού


Κυρίες και κύριοι,
Ευχαριστώ καταρχήν τη Γραμματεία Παραγωγικών Τομέων της ΝΔ, για την πρόσκληση στην παρουσίαση του Thessaloniki Forward.
Μια πρωτοποριακή προσπάθεια να αποκτήσει η Θεσσαλονίκη το δικό της σήμα κατατεθέν στον κόσμο των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας, και μαζί, στην αγορά τουρισμού.
Μια πρωτοβουλία, που αποδεικνύει ότι υπάρχουν υπολογίσιμα αναπτυξιακά εργαλεία χωρίς δημοσιονομικό κόστος.
Εργαλεία που μπορούν να βοηθήσουν τουριστικούς προορισμούς της περιφέρειας, εν προκειμένω τη Θεσσαλονίκη, να διαμορφώσουν ταυτότητα και να μεγιστοποιήσουν την αναγνωρισιμότητα τους μέσα σε μια ακραία ανταγωνιστική παγκόσμια αγορά.
Η σημερινή εκδήλωση είναι μια ευκαιρία να συζητήσουμε γύρω από το στόχο της περιφερειακής τουριστικής ανάπτυξης.
Να δούμε πως θα αναδείξουμε τον τουρισμό τοπικά.
Πως θα ισχυροποιήσουμε ισόρροπα τη δυναμική που έχουν όλες οι ελληνικές περιφέρειες,
η κάθε μια με το χαρακτήρα, τις ιστορικές, πολιτιστικές και φυσικές ιδιαιτερότητές της.
Δική μας θέση είναι ότι χρειάζεται να πληρούνται τρεις εξίσου σημαντικές προϋποθέσεις.
Πρώτον, θα πρέπει με συντονισμένες επικοινωνιακές ενέργειες να καταρριφθεί ο μύθος ότι η Ελλάδα είναι αποκλειστικά καλοκαιρινός προορισμός και να αναδειχθούν τα τοπικά διαφορετικά συγκριτικά πλεονεκτήματα που την κάνουν ιδανικό προορισμό, 12 μήνες το χρόνο.
Δεύτερον, θα πρέπει να υπάρχει μια ενιαία, συνεκτική αναπτυξιακή πολιτική, η οποία να δημιουργεί ισόρροπες ευκαιρίες τουριστικής ανάπτυξης σε ολόκληρη την επικράτεια.
Τρίτον, θα πρέπει σε τοπικό επίπεδο να λειτουργούν ισχυροί και αυτόνομοι φορείς προώθησης του τουρισμού.
Ο κεντρικός συντονισμός τουριστικής πολιτικής δεν φτάνει.
Διότι πολύ απλά δεν μπορεί να προβάλλει τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής.
Περνάω τώρα, στο πως ανταποκρίνεται – ή μάλλον πως δεν ανταποκρίνεται η Κυβέρνηση σε αυτές τις προϋποθέσεις για την περιφερειακή τουριστική ανάπτυξη.
Στο κομμάτι τις επικοινωνίας…
Δεν έχει κάνει απολύτως τίποτα για να πείσει τις ξένες αγορές ότι η Ελλάδα αποτελεί ιδανικό προορισμό όλο το χρόνο.
? Απόδειξη;
> Ότι παραμένει η έντονη εποχικότητα.
> Ότι ο χειμερινός τουρισμός, για παράδειγμα, στηρίζεται κατά κύριο λόγο από τον εσωτερικό τουρισμό.
> Ότι βρισκόμαστε ακόμα πίσω σε ειδικές μορφές, στις οποίες θα μπορούσαμε να είμαστε κορυφαίοι, όπως ο συνεδριακός ή ο θρησκευτικός τουρισμός.
Δυστυχώς, εδώ και ενάμιση χρόνο, η κυβέρνηση δεν έχει σχεδιάσει ούτε μια κεντρική καμπάνια, ούτε τοπικά επικεντρωμένες καμπάνιες.
Εμείς, το έχουμε πει και το επαναλαμβάνουμε σε κάθε ευκαιρία.
Πρέπει να πέσει το βάρος στις περιφέρειες.
Κάθε περιφέρεια να έχει δικό της brand name.
Δική της ταυτότητα.
Με ξεκάθαρη στόχευση σε επιμέρους κοινά ανάλογα με τις δυνατότητες που προσφέρει.
Για παράδειγμα:
? Προσφέρει χιονοδρομικό τουρισμό;
Θα στοχεύσει στους νέους και σε οικογένειες.
? Έχει ιαματικά λουτρά;
Θα στοχεύσει σε τουρίστες της μέσης ηλικίας και πάνω.
? Έχει συνεδριακές υποδομές;
Θα απευθυνθεί σε άτομα υψηλού μορφωτικού επιπέδου.
? Έχει γαστρονομική παράδοση
και παράγει προϊόντα με ονομασία προέλευσης;
Θα προσπαθήσει να ικανοποιήσει τη νέα τάση τουρισμού
με άξονα την υγιεινή μεσογειακή διατροφή.
Έτσι λειτουργεί τουριστική αγορά σήμερα.
Δεν είναι ενιαία.
Η διαφοροποίηση του τουρισμού επιβάλλει εξειδίκευση στην επικοινωνία και στόχευση στα κοινά.
Όσο αφορά τώρα το αναπτυξιακό κομμάτι…
Υπάρχει άνιση τουριστική ανάπτυξη ανά την περιφέρεια.
Δεν έχουν όλοι τις ίδιες ευκαιρίες.
Δυστυχώς, το πρόβλημα αυτό δε λύθηκε με το νέο αναπτυξιακό νόμο, ο οποίος αντιμετώπισε οριζόντια όλες τις περιοχές της Ελλάδας.
Ουσιαστικά σχεδιάστηκε ένας ολόκληρος αναπτυξιακός νόμος χωρίς ξεχωριστό κεφάλαιο για τον τουρισμό, και αυτόνομίζω αρκεί για να βγάλει καθένας τα συμπεράσματά του.
Το ίδιο ισχύει και για το ειδικό χωροταξικό για τον τουρισμό.
Η θέση του σε ισχύ καθυστερεί αναίτια, με αποτέλεσμα την αναστολή της επενδυτικής δραστηριότητας.
Σε μια χρονική συγκυρία, που θα έπρεπε να ψάχνουμε να φέρουμε επενδύσεις στον τουρισμό, η Κυβέρνηση κάνει το παν για να τις διώξει.
Τέλος, όσο αφορά τους τοπικούς Οργανισμούς προώθησης και ανάπτυξης τουρισμού…
Σαφέστατα είναι αναγκαία η αποκεντρωμένη λειτουργία τους, και μάλιστα με μεγάλο βαθμό αυτονομίας, ώστε να δρουν ταχύτερα και πιο αποτελεσματικά. 
Παράλληλα όμως, θα πρέπει να υπάρξει ένα πλαίσιο ιεράρχησης και λειτουργίας τους.
Τι εννοώ με αυτό…
Υπάρχει σήμερα το Athens Convention Bureau του Δήμου Αθηναίων για τον συντονισμό, την προώθηση και εντατικοποίηση του συνεδριακού τουρισμού στην Αθήνα.
Ωστόσο, την ίδια στιγμή συμβαίνει το ανορθολογικό και παράδοξο, να μην υπάρχει ένας οργανισμός – ομπρέλα, ο οποίος να στελεχώνεται από έμπειρους τεχνοκράτες,να συντονίζει τους τοπικούς οργανισμούς, να έχει μια εικόνα για τον συνεδριακό τουρισμό σε εθνικό επίπεδο και να προωθεί συντεταγμένα τον ελληνικό συνεδριακό τουρισμό στις ξένες αγορές.
Η ασυνέπεια της Κυβέρνησης όμως δεν εξαντλείται εδώ.
Μια ανάσα πριν από την περίοδο αιχμής για τον ελληνικό τουρισμό, είναι καθολική και γενικευμένη η έλλειψη στρατηγικής και επικοινωνίας.
Η Ελλάδα, εμφανίζεται στις διεθνείς εκθέσεις χωρίς καμπάνια και χωρίς μήνυμα.
Είναι αδιανόητο, και όμως συμβαίνει.
Στην πρόσφατη ετήσια έκθεση τουρισμού του Βερολίνου
(μια από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως), η πολιτική ηγεσία του Τουρισμό εκπροσώπησε τη χώρα χωρίς επικοινωνιακή πρόταση.
Μάλιστα, όταν τους ρωτάμε, που θα στηριχθεί φέτος η επικοινωνιακή στρατηγική για τον τουρισμό, απαντούν αόριστα και αφηρημένα.
Μας λένε από τη μια, ότι εν μέσω κρίσης  δεν μπορούν να ξοδέψουν για επικοινωνία.
Δεν αντιλαμβάνονται ότι τα λεφτά για τον τουρισμό είναι επένδυση για το παρόν και το μέλλον της χώρας.
Εμείς λέμε, ότι η κρίση, είναι απλώς το πρόσχημα της αδυναμίας τους.
Το εξηγώ με ένα παράδειγμα…
Μετά την πρόσφατη ανατροπή του καθεστώτος,
η Αίγυπτος αναμένεται να χάσει μεγάλο μέρος επισκεπτών της.
Παρ’ όλα αυτά, αντιδρά.
Δίνει μια εντυπωσιακή επικοινωνιακή μάχη για να προστατέψει την ανταγωνιστικότητά της και να μετατρέψει το αρνητικό σε θετικό.
Το πλήγμα σε όφελος. Την κρίση σε ευκαιρία.
Πρόσφατα, παρουσίασε νέα καμπάνια για τον τουρισμό, εμπνευσμένη από την εξέγερση.
“Make free Egypt your destination”.
Αυτό είναι σήμερα το μήνυμά της.
Άρα, η απραξία είναι δομικό χαρακτηριστικό αυτής της κυβέρνησης.
Δεν οφείλεται στην κρίση.
Αν υπήρχε βούληση και κυρίως, αν υπήρχαν τεχνοκράτες με γνώσεις μάρκετινγκ στα κατάλληλα πόστα, θα μπορούσαν μέσα από την κρίση, να αναδειχθούν και για την Ελλάδα αξιοποιήσιμες ευκαιρίες.
Από την άλλη, μας λένε ότι δε χρειαζόμαστε διαφήμιση γιατί διαφήμιση θα είναι οι ίδιες οι εμπειρίες που θα αποκομίζει εδώ ο επισκέπτης.
? Ποιες εμπειρίες εννοούν;
? Την ταλαιπωρία στα λιμάνια;
? Τις διαδηλώσεις και τους κλειστούς δρόμους;
? Τις απεργίες των μέσων μεταφοράς και τους αποκλεισμούς αρχαιολογικών χώρων;
? Την εγκληματικότητα και την υποβάθμιση του αστικού τοπίου στην Αθήνα;
? Την τουριστική υπηρεσία με οργάνωση και ωράριο δημοσίου;
Ας μας απαντήσει επιτέλους κάποιος από την Κυβέρνηση…
? Πως ποντάρουν στην εμπειρία του επισκέπτη, χωρίς να έχουν κάνει τίποτα για να αλλάξουν την αρνητική εικόνα, που διαμορφώθηκε πέρυσι για τη χώρα μας;
Και το σημαντικότερο…
? Πως περιμένουν να ανταγωνιστεί ισάξια η Ελλάδα
την Ισπανία, την Ιταλία, την Κύπρο, την Κροατία και την Τουρκία,στη διεκδίκηση μεριδίου από το τουριστικό ρεύμα που δεν θα επισκεφθεί φέτος τις χώρες της Βορείου Αφρικής;
? Πως περιμένουν να πάει μπροστά ο τουρισμός και μαζί να οδηγηθεί η οικονομία στην ανάκαμψη, όταν δεν υπάρχει σχέδιο;
Τι υπάρχει …?
- Παγωμένοι πόροι του ΕΣΠΑ για τον εκσυγχρονισμό της τουριστικής υπηρεσίας,
- υποβάθμιση του ΕΟΤ,
- καθυστέρηση στην εφαρμογή ειδικού χωροταξικού για τον τουρισμό,
- ατελής άρση του καμποτάζ,
- αδιαφορία για τη βελτίωση της τουριστικής εκπαίδευσης,
- καθυστέρηση στην ποιοτική αναβάθμιση των τουριστικών υποδομών,
- επ’ αόριστον αναβολή της δημιουργίας νέων,
(όπως το Μητροπολιτικό Συνεδριακό Κέντρο στο ολυμπιακό στάδιο Ταε Κβον Ντο),
- ανύπαρκτες επικοινωνιακές δράσεις…
Oλα τα παραπάνω συνθέτουν αυτό που η κυβέρνηση επιμένει να αποκαλεί «σχέδιό της για την τουριστική ανάπτυξη».
Ένα σχέδιο αυτοκαταστροφής,που πέρυσι πλήρωσαν πολύ ακριβά οι επαγγελματίες του τουρισμού.

Φίλες και φίλοι,
Θα ήθελα να προσθέσω ορισμένα πράγματα που αφορούν τη Θεσσαλονίκη ως τουριστικό προορισμό. 
Αναμφισβήτητα αποτελεί σημαντικό πόλο έλξης city breakστην περιοχή των Βαλκανίων.
Ωστόσο, δεν έμεινε ανεπηρέαστη από την κρίση.
Και στη Θεσσαλονίκη η τουριστική δραστηριότητα παρουσίασε πέρυσι κάμψη.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, το πρώτο εννεάμηνο του 2010, οι πληρότητες έπεσαν κατά 12,4%, ενώ ο τζίρος των ξενοδοχείων κατά  19%[1].
Σημαντική ήταν η επιρροή που καταγράφηκε και μετά από τις βίαιες διαδηλώσεις του περασμένου Μαΐου στην Αθήνα.
Την επομένη των διαδηλώσεων ακυρώθηκαν 10.000 διανυκτερεύσεις, ενώ με κάθε διαδήλωση που ανακοινώνεται ότι θα γίνει στη Θεσσαλονίκη, αυτομάτως σημειώνονται ακυρώσεις κρατήσεων στα ξενοδοχεία της τάξης του 3 έως 10%[2].
Και ρωτάω…
? Τι κάνει η Κυβέρνηση για να προστατέψει την Θεσσαλονίκη και να ενισχύσει τη θέση της ως προορισμό city break;
? Τι κάνει για να ισχυροποιήσει τη θέση της στην τουριστική αγορά των Βαλκανίων;
Η κυβέρνηση φαίνεται να μην θορυβείται από την περσινή κάμψη της τουριστικής κίνησης.
Είναι τελείως αποστασιοποιημένη από τους επαγγελματίες του τουρισμού της Θεσσαλονίκης.
Παρόμοια εικόνα εγκατάλειψης παρουσιάζει η πόλη και όσο αφορά τη διείσδυσή της σε ξένες, εκτός Βαλκανίων αγορές.
Για παράδειγμα, από τους περίπου 350.000 Αμερικανούς που έρχονται ετησίως στην Ελλάδα, ελάχιστοι είναι εκείνοι που επισκέπτονται τη Θεσσαλονίκη ή την Χαλκιδική[3]  (στα στοιχεία αυτά δεν υπολογίζονται οι ομογενείς).
Το ίδιο σκηνικό επαναλαμβάνεται και στην κρουαζιέρα.
Ελάχιστα από τα δεκάδες πακέτα στην αμερικάνικη αγορά για τη Μεσόγειο, περιλαμβάνουν τη Θεσσαλονίκη και τη Β. Ελλάδα.

? Κάνει κανείς κάτι γι’ αυτό;
? Ποιό είναι το σχέδιό της για την οργάνωση των τουριστικών υπηρεσιών, ώστε να μπορούν να καλυφθούν οι ανάγκες των 500, των 1000 ή των 2000 επισκεπτών που θα αποβιβασθούν στη Θεσσαλονίκη;
? Πως δικτυώνεται και τι κάνει για να πείσει τους tour operators του εξωτερικού να συμπεριλάβουν τη Θεσσαλονίκη στα πακέτα τους;
? Τι κάνει για να βελτιώσει την αεροπορική πρόσβαση της Θεσσαλονίκης από το εξωτερικό;
Δυστυχώς, δεν βλέπω την Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚνα κάνει τίποτα απολύτως.
Οι τοπικοί δρώντες, όπως είναι η Αυτοδιοίκηση, η Ένωση Ξενοδόχων και ο Οργανισμός Τουριστικής Προβολής και Μάρκετινγκ της πόλης, έχουν αφεθεί μόνοι στην προσπάθεια τόνωσης της τουριστικής δραστηριότητας της πόλης.
Παράδειγμα, η σημαντική πρόταση του Αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης, κ. Τζιτζικώστα, προς τον Πρόεδρο της Διεθνούς Έκθεσης Τουρισμού της Μόσχας, να προβάλει τη Θεσσαλονίκη ως τιμώμενη πόλη το 2012 με αφορμή και τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την απελευθέρωση της πόλης.
Θεωρώ τέτοιες πρωτοβουλίες προβολής και προώθησης εξαιρετικά σημαντικές.
Μπορεί να έχουν πολύ θετικά αποτελέσματα.
Ειδικά στην περίπτωση της Ελλάδας, που τώρα πορεύεται με πολιτικές αυτόματου πιλότου στον τουρισμό, η ενεργοποίηση σε τοπικό επίπεδο είναι άκρως επιβεβλημένη, αν θέλουμε να δούμε και άλλους ροορισμούς εκτός από τα νησιά, να αναπτύσσονται τουριστικά.
Άλλωστε, οι θεωρητικές προτάσεις της Κυβέρνησης δεν αρκούν.
Η ιδέα του Υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού για το πρόγραμμα Θεσσαλονίκη Σταυροδρόμι Πολιτισμών είναι ακόμα μια θεωρητική προσέγγιση της ανάγκης να αναδειχθεί τουριστικά η πόλη.
Είναι μια πρόταση, που θα περάσει πολύς καιρός για να δούμε πως και αν υλοποιείται και τι απήχηση έχει.
Το ζήτημα είναι τι κάνουμε άμεσα.
Η δική μας θέση είναι ότι χρειάζονται άμεσα υλοποιήσιμες, συγκεκριμένες προτάσεις και πάνω από όλα στρατηγική.
Με ξεκάθαρους στόχους και αυστηρά χρονοδιαγράμματα.
Για το λόγο αυτό επεξεργαζόμαστε συγκεκριμένες προτάσειςγια την άμεση ενίσχυση της τουριστικής ταυτότητας της Θεσσαλονίκης, με όχημα ειδικές μορφές τουρισμού, όπου διαθέτει ήδη ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα στη βαλκανική αλλά και την ευρύτερη αγορά.
Τέτοιες είναι ο τουρισμός κρουαζιέρας, ο ιατρικός, ο συνεδριακός, ο θρησκευτικός τουρισμός.
Κυρίες και κύριοι,
Οι εξεγέρσεις στη βόρεια Αφρική έθεσαν εκτός συναγωνισμού παραδοσιακά ισχυρούς ανταγωνιστές μας,
όπως η Αίγυπτος και η Τυνησία, και προμηνύουν ανάκαμψη στην τουριστική δραστηριότητα.
? Μπορούμε άρα να είμαστε ικανοποιημένοι;
Ναι για το βραχυπρόθεσμο, όχι όμως για το μακροπρόθεσμο.
Για το μέλλον δηλαδή του Ελληνικού τουρισμού.
Η ανάκαμψη που μας «χαρίζεται» φέτος με μια έννοια, δεν έχει ούτε βάθος, ούτε διάρκεια.
Αν δεν υπάρξει πιο συντεταγμένη τουριστική πολιτική, μόλις ομαλοποιηθούν τα πράγματα στη βόρεια Αφρική, θα επιστρέψουμε στην τουριστική ύφεση.
Με άλλα λόγια, η τουριστική ανάπτυξη είναι σήμερα συνάρτηση της συγκυρίας.
Μπορεί ο ίδιος ο Πρωθυπουργός να διακήρυξε ότι η κυβέρνησή του κάνει δήθεν την επανάσταση του αυτονόητου, όμως, εκτός του ότι δε βλέπουμε να συντελείται καμία επανάσταση, δε βλέπουμε να επιτυγχάνεται τίποτα από τα αυτονόητα, ούτε στον τουρισμό.
Αυτονόητο είναι για εμάς να υπάρχει στρατηγικό σχέδιο τουριστικής πολιτικής.
Αυτονόητο είναι να διαφημίζουμε το προϊόν μας με μια επικοινωνιακή καμπάνια που θα παρουσιάζεται έγκαιρα και δε θα σχεδιάζεται στο πόδι.
Αυτονόητο είναι να απαλλαγεί ο τουρισμός από λογικές δημοσίου και να στελεχωθεί η ηγεσία του από τεχνοκράτες, με γνώση της αγοράς.
Αυτονόητο είναι να προβάλλουμε με σύγχρονες μεθόδους μάρκετινγκ τις περιφέρειες,
αναδεικνύοντας ισόρροπα τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα.
Όλα αυτά που ζητάμε, είναι για εμάς αυτονόητα.
Δυστυχώς, όχι και για την Κυβέρνηση, που άλλα λέει και άλλα κάνει.
Εμείς εννοούμε αυτά που λέμε.
Και το Thessaloniki Forward το αποδεικνύει.
Μας ενδιαφέρει η ευημερία των τοπικών κοινωνιών.
Θεωρούμε τον τουρισμό εξαιρετικά σημαντικό για την αντιμετώπιση της κρίσης και τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής.
Για την ανάπτυξή του, αναζητούμε και προτείνουμε έξυπνες και σύγχρονες λύσεις χωρίς δημοσιονομικό κόστος.
Τις πλαισιώνουμε με στρατηγικό σχέδιο.
Γιατί καμία λύση δεν μπορεί να είναι αποτελεσματική αν δεν είναι μέρος μιας ευρύτερης αναπτυξιακής στρατηγικής.
Το ΠΑΣΟΚ δεν το αντιλαμβάνεται αυτό.
Αντιμετωπίζει τον τουρισμό, με συμπλέγματα και προκαταλήψεις.
Με καθηλώσεις της δεκαετίας του ’80.
Τότε που έλεγε ότι «δεν θα γίνουμε γκαρσόνια της Ευρώπης».
Με την ίδια δυστυχώς απαξία τον αντιμετωπίζει και σήμερα.
Για εμάς όμως ο τουρισμός είναι πηγή ανάπτυξης και ευημερίας.
Γι’ αυτό και διαφέρουμε.
Η Νέα Δημοκρατία έχει προσφέρει, πολλά και σημαντικά στον Ελληνικό Τουρισμό.
Η Παράταξη μας έχει δουλέψει σκληρά,πολλές δεκαετίες τώρα για να γίνει η Ελλάδα μια σύγχρονη και φιλόξενη τουριστική χώρα.
Με λαμπρά αποτελέσματα.
Αυτά έπραξε στο παρελθόν.
Αυτά θα πράξουμε και στο άμεσο μέλλον.

Σας ευχαριστώ



[1] Στοιχεία ΕΞΘ: http://www.tha.gr/default.aspx?lang=el-GR&page=53&newsid=18
[2] Στοιχεία ΕΞΘ: http://stocks.pathfinder.gr/news/1258692.html
[3] Εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ: Ανάλυση πάνω από 450 πακέτων στην αμερικανική αγορά
και στοιχεία της ηγεσίας του ΕΟΤ στη Νέα Υόρκη: http://www.makthes.gr/news/opinions/69851/